JAK ZWIĘKSZYĆ ODPORNOŚĆ U PRZEDSZKOLAKA

Sezon przeziębień już w pełni. Najwyższy więc czas na pytanie o to, jak zwiększyć odporność nie tylko swoją, ale i naszych pociech.

Większość infekcji, na które zapadam, to te przyniesione przez córkę z przedszkola, a dziecko może chorować nawet 8 razy w roku. Może i więcej, ale wtedy należy już skonsultować się ze specjalistą, bo być może to wrodzony niedobór odporności. Ponieważ odporność naszego dziecka i tak nie jest najgorsza, to dziś przedstawię Wam nasze sposoby na to, jak zwiększyć odporność nie tylko dziecka, ale i rodzica.

1. Ruch, ruch, ruch!!!

Niby wszystko jasne, ale gdy przychodzi co do czego, okazuje się, że zadbanie o prawidłową ilość ruchu na świeżym powietrzu wcale nie jest takie proste. Dziecko (a także rodzice) powinno spędzać 2 godziny dziennie na świeżym powietrzu. Codziennie! Nawet jeśli jest zimno i jeśli pada. Przeciwwskazaniem do wyjścia z domu jest temperatura poniżej -10 stopni. Myślę, że nie ma się co oszukiwać, bo jeśli pracujemy, a dziecko chodzi to przedszkola, trudno jest wygospodarować kolejne 2 godziny na aktywność fizyczną. Przynajmniej ja nie jestem w stanie. Ale jeśli z przedszkola nie mamy naprawdę daleko, warto pomyśleć o spacerze. Można też zaparkować auto przecznicę lub dwie dalej niż zazwyczaj i pokonać tę odległość pieszo. Lub wysiąść z tramwaju dwa przystanki wcześniej. Maluchom przejście nawet krótkiego odcinka zajmuje tak dużo czasu, że może się okazać, że parkując na drugim końcu parkingu spędziliśmy na dojściu do auta pół godziny… 😉 Tak więc Mamo i Tato, kupujcie kalosze i w drogę!

jak zwiększyć odporność

2. Hartowanie!

To sposób, o którym na pewno nieco więcej opowiedziałyby nam nasze babcie. Wtedy zapewne nie nazywano tego żadnym mądrym słowem, a fakt, że dzieci biegały boso po śniegu czy chodziły bez czapki nikogo nie dziwił. O ile biegać po śniegu dziecku nie każę, to zdejmowanie czapki praktykujemy. Jest jednak jeden warunek, który musi zostać spełniony: dzień bez wiatru. Początkowo zdejmowałam czapkę córce na 2 minuty, później stopniowo zwiększałam ten czas. W słoneczne, jesienne, ale bezwietrzne dni pozwalałam jej biegać bez czapki.

zwiększyć odporność

Niektórzy stosują też zmienną temperaturę wody podczas kąpieli. Taki prysznic raz ciepłą, a raz zimną wodą. Tego sposobu jednak nie stosuję, gdyż mnie takie kąpiele wydają się nieprzyjemne. Córkę myję w i tak niezbyt ciepłej wodzie (ok 37 na piecyku, w wannie na pewno jest trochę chłodniejsza), spłukujemy się prysznicem, a po kąpieli mocno nacieramy ręcznikiem.

3. Nie przegrzewaj (się)!!!

Osobiście jestem bardzo ciepłolubna. W pracy mamy 19 stopni, a ja ubieram podkoszulek, koszulę i jeszcze sweter. I wcale nie jest mi za ciepło. W domu temperatura utrzymuje się na poziomie 21-22 stopni, na noc przykręcamy kaloryfery i śpimy w temperaturze 19ºC-20ºC. Poza tym w sypialni córki mamy nawilżacz powietrza (który zdecydowanie uprzyjemnia sen). Jeśli temperatura na zewnątrz nie spadła poniżej 5ºC, wychodząc do pracy uchylam wszystkie okna. Między kuchnią a sypialnią powstaje mały przeciąg, dzięki któremu mieszkanie jest dokładnie przewietrzone. Przed odebraniem córki z przedszkola staram się wstąpić do domu, by okna zamknąć (temperatura w sypialnia spada nawet do 14 stopni), ale kiedy wracamy ok pół godziny później, w domu jest już przyjemne i świeże 20 stopni.

zwiększyć odporność

Bardzo dbamy też o sposób ubierania. Sama muszę mieć zawsze zakryte plecy - nawet latem. Nie znoszę, kiedy spod koszulki wystaje choć kawałek gołej skóry. Być może to oznaka starości ;) , ale bardzo pilnuję, żeby plecy były przykryte też u Młodej. Często pod koszulkę ubieram jej body - mam wtedy pewność, że nic nie wystaje. Kiedy idziemy do przedszkola (a tam jest bardzo ciepło), ubieram ją na cebulkę, wybierając nieco dłuższe koszulki z krótkim rękawem. Na sali może się rozebrać, a ja wiem, że nadal nic nie wystaje... ;)

4. Zmiana klimatu.

Oczywiście, by zwiększyć odporność u malucha wskazana jest też zmiana klimatu. Zmiana taka powinna odbywać się na przynajmniej dwa tygodnie – tyle czasu potrzebuje organizm, by przyzwyczaić się do nowej sytuacji. I zbudować odporność.

Zwiększyć odporność

5. Naturalne metody.

Zanim jeszcze cokolwiek poważnego zacznie się dziać, warto zacząć stosować domowe sposoby. Naturalny sok z malin (albo aronii – dla nas w tym roku wykonany przez Bezę :* – wszystkim Wam życzę takiej Bezy w sąsiedztwie 😉 ) zawiera dużo witaminy C, która wzmacnia naczynka krwionośne.

6. Pomoc z apteki.

Warto też skorzystać z suplementów, ale tych sprawdzonych i sensownych. My w tym roku sięgnęliśmy po preparat z beta-glukanem (mamy akurat Imunit forte, ale w zasadzie producent jest nieistotny). Nie podaję dziecku popularnych preparatów z rutozytem, bo nam pomagały raczej średnio. Beta-glukan przekonuje mnie o tyle, że jego skuteczność była potwierdzona badaniami klinicznymi (co pamiętam jeszcze z czasów pracy w aptece). Niemniej jego wadą (jak większości suplementów) jest to, że trzeba go stosować co najmniej 2-3 miesięcy. W zeszłym roku stosowaliśmy tran, ale jego skuteczność trudno mi oceniać, choć wielu lekarzy twierdziło, że pomaga. Córka chorowała, choć podobno nie było najgorzej…

Zwiększyć odporność

Jako rodzice musimy pamiętać o tym, że maluch choruje i będzie chorował. Dopiero 6-letnie dziecko ma połowę odporności osoby dorosłej, a 12-latek wykazuje odporność pełną. Najważniejsze, to odpowiednio wcześnie reagować na objawy i nie posyłać chorego dziecka do przedszkola… Wiem, że to nie takie proste, ale kaszlący maluch w przedszkolu jest nie tylko zagrożeniem dla innych dzieci, ale przede wszystkim przez to, że jego odporność jest obniżona, narażamy go na pogłębienie infekcji i złapanie kolejnej. Czasem warto odpuścić 2 dni, by nie spędzać w domu kolejnych 2 tygodni. 

A jakie są Wasze sposoby na zwiększenie odporności dzieci i własnej?

Może spodoba Ci się też:

3 komentarze

  1. Widać w tym wpisie szczyptę farmaceuty 😉, przypominasz sobie to najstraszniejsze pytanie pacjentów w okresie jesienno-zimowa zimowym?: Poproszę coś na przeziębienie! Przez 3 miesiące w roku, przynajmniej 10 razy dziennie 😁.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *